A gyülekezet története
Komáromi Evangélikus Egyházközség
A gyülekezet története
Komárom története
A város mintegy 20 000 lakosú kulturális,
idegenforgalmi és kereskedelmi központ a Duna jobb partján. Minden
irányból itt futnak össze utak, nem beszélve a folyó összekötő és átmenő
forgalmáról. Ószőny, Újszőny és Komárom 1939-1945 között egységes
várost alkottak. 1920-1939 között, és 1945-től Komárom illetve Komarno
határvárosok. 1977-ben Szőny csatlakozott Komárom városához.
A város nagy múlttal rendelkezik. Kr.e.300 körül telepedtek le a
kelták hazánkban. Régészeti leletek szerint a szőnyi városrész területén
is voltak lakóházaik. A Kr.u.1. században a Római Birodalom a Dunáig
terjesztette határait. Szőny helyén épült a római Brigetio városa,
illetve tábora. A Duna partján épült őrtornyoktól délre épült ki a
katonaváros, amelyhez amfieátrum, temető és fazekasműhely is társult. A
kézművesek és kereskedők inkább ettől nyugatra a szőnyi vásártér
közelében telepedtek le. Itt a későbbi régészeti kutatások padlófűtéses
és a mennyezeten freskós házak maradványait találták. Sok emléket a
Múzeum kőtárában helyeztek el. Több római császár innen indult északra a
kvádok elleni küzdelemre, illetve később tárgyalásokra is.
A honfoglalás után a vidék Ketel vezér birtokába került. A vezér
fia, Alaptolma építette az első erődítményt a Vág és Duna
találkozásánál, s Komáromnak nevezte azt. Sokkal később, 1568-ban a
folyó jobb partján a Szent Péter palánk épült meg. Ennek kőből emelt
utódja Csillagerőd néven vált ismertté olvassuk az előbb idézett
írásban. 1809-ben Napoleon betörésénél is ez az erőd biztosította a
védelmet. 1809-ben I. Ferenc is megtekintette azt, és kiadta a
parancsot, hogy itt kell kiépíteni a birodalom legnagyobb
erődrendszerét. Nagy szerepe volt az 1848/49-es szabadságharcban is. Az
1849. augusztus 13-iki világosi fegyverletétel után ez az erődrendszer
most is bevehetetlennek bizonyult. De az igazi építés ezután indult meg
1850-1871 között építették meg az un. Csillagerődöt. 1983-ban kopjafákat
emeltek a 48-as szabadságharcok, és Klapka György várparancsnok
emlékére.
Komárom egyházi vonatkozású történetéhez tartozik
A középkorban a Katapán nemzetség építtetett
monostort a bencés szerzetesek számára.
A török elől menekülve ezt 1529-ben hagyták el az itt lakó szerzetesek.
Innen a Koppánymonostori lenevezése ennek a helynek. A település
az 1740-es években épült újjá, amikor szőlősgazdák telepedtek meg itt.A
mai város jogelődjének benépesülése a török idők után kezdődött. A 19.
század második felében kezdett felépülni a város a Duna két
partján. 1892-ben elkészült az Erzsébet híd. S a két utcás településből
negyven utcás város lett. 1922-ben épült a református elemi
iskola, 1925-ben a katolikus elemi leányiskola, és ezután több iskola is
született. A legrégebbi templom 1891-ben Szent István emlékére
épült. A Jézus szíve templom 1937-ben lett készen.
A református egyházról 1624 óta vannak írásos emlékek. Alistáli György
és Csuzi Cseh Jakab református lelkészek gályarabságot is
szenvedtek. 1787-ben épült a református templom a türelmi rendelet után.
A gyülekezet egyre erősödött.
Ami az evangélikus gyökereket illeti, határhelyzethez érkeztünk a
szó szoros értelmében. Ami a régmúltat illeti, az északon történt,
a Duna bal partján, Rév-Komáromban, a mai Komarno városában. Anélkül,
hogy a szlovák egyháztörténetbe avatkoznánk,szólni kell röviden
erről a részről is, hiszen a gyökerek itt rejlenek, és a magyar
reformáció történetében itt fontos események történtek. De erről sem
lehet hallgatni.
A régi Komárom
A reformációnak első terjesztő csoportja
Komáromban is, mint egyéb végvárakban, a német őrség volt. Ursinus
Velius (1493-1539) humanista
író a De bello Pannonico című írásában azt írta, hogy 1527-től már net
protestáns várparancsnokok voltak itt, többek között az evangélikus
Ungnad János is táborozott itt. A későbbi várparancsnokok 1550-ben
Plockner (Plattner, Plechner?) Mártont hívták meg,
akit Wittenbergben avattak lelkésszé ebben az évben. Utódaik Schrott
István (Albert?) és Plieninger János voltak egy másik történész
szerint.
De mint Győrött, Érsekújvárott és más végvárakban, úgy Komáromban
is voltak a magyar őrségnek is lelkészei.Ezeknek kitűnő lelkésze
akadt 1562-ben Huszár Gálban (1512-1575), a kiváló reformátorban, aki
itt feltűnő eredménnyel végezte az igehirdetés és egyházszervezés
munkáját. Oláh Miklós érsek fel is szólította a város bíráját, hogy ne
tűrjék meg maguk között, de levelének nem volt eredménye.
Ekkor Oláh magához Ferdinándhoz fordult, aki Károly főhercegen keresztül
Nagy István kapitánynak adta ki a parancsot Huszár elfogatására,
ő azonban alkalmat adott annak menekülésére.
1573-től ismét egy német lelkész nevét ismerjük, Hosius Jánost,
akit szintén egy német ezredes hívott ide. Ekkor már iskolájuk is volt,
Márkus Boldizsár tanítóval, aki 1594-ben volt kénytelen innen
elmenekülni. Vannak adatok, melyek szerint a katolikusok ekkor egy
polgári
házban miséztek , mert a Szent András templom protestáns kézben volt.
De 1594-ben a törökök földig rombolták a várost, mindenki
kénytelen volt elmenekülni, a lakossággal menekültek a prédikátorok is.
De a 16. század végéről más adataink is vannak protestáns
lelkészekről itt: Novai Síró Ferenc és Keresztes Dániel nevét ismerjük
egy
írásból. Utóbbit Szuhay egri püspök űzte el. Mátyás főherceg ekkor írja a
komáromi kapitánynak, hogy csak római katolikus papot
engedjen be. A bécsi béke (1608) után ismét evangélikus várparancsnok
szolgált itt: Kolonics Ferdinánd. Egy nagyszombati polgár írja
egyik levelében, hogy több helyen, többek között Komáromban is szabad a
religio, vagyon prédikátor.
Ezután a református irány erősödött, több olyan prédikátor nevét
ismerjük, akik Kálvin követői voltak. Az ágostai hitvallásúaknak
Hosius óta nem ismerjük külön lelkészeit, pedig kétségtelen, hogy voltak
itt evangélikusok továbbra is. 1627-ben egy panaszt adtak
ugyanis be, mely szerint az András templom melletti temetőből mind a
német, mind a magyar evangélikusok kitiltattak. Kétségtelen, hogy
1628-tól ismét a a Szent András templomban tartották a katolikusok
miséiket. Egy katolikus gúnyvers szerint:
"Igen serénykedik Komárom városa, Kiknek megégette szájukat a kása. Nyakad szakad onnan Kálvinus vallása."
Nehéz idők következtek. Már 1621-ben elvették a
protestánsok templomát, iskoláját, parókiáját is. A várparancsnok
Kolonics Ernő is
katolizált. Az ő fia volt Kolonics Lipót, aki a pozsonyi vértörvényszék
egyik vezető alakja volt. A következő várparancsnok a
jezsuitákat hívta be.
A kisebb számú és jórészben német evangélikusoknak újabb
szervezkedése csak a linzi békekötés után, az 1647.évi 9.tc.3.§.-a
alapján történt meg, amely kifejezetten megengedi, hogy Révkomárom és
Holics evangélikus lakói templomot építhetnek és szabadon gyakorolhatják
vallásukat. 1648-ban deszkából építettek imaházat. Aztán megvettek egy
házat és ennek a telkén építettek templomot, de a vár paracsnoka ezt is
leromboltatta. 1653-1658 között újat építettek, ezt meg a jezsuiták
vették el. Payr szerint a 17. század közepén az evangélikus gyülekezet
47 családból állt. Saját erőből nem tudtak építeni, ezért külföldi
gyűjtő-útra indultak. Ekkor újra evangélikus volt a várkapitány is, aki
maga is adakozott. Ez a Walther ezredes hívta Frist János nevű
lelkészt
hívott meg (1648-1651). Utódja Roxner Kristóf (1651-1658) volt. Az
idejében épült fel az új templom.1658-1661 között Reichenbach Gottfried
volt a lelkész, de ekkorra a gyülekezet megfogyatkozott létszámban és
erőben is. Reichenbach ezért egy újabb külföldi gyűjtésnek indított
embereket. Ebből vettek is telket, amelyet 1672-ben vettek el tőlük
1661-1666 között Bartholomaei Jeromos jött ide Németországból
lelkésznek. Eztán következett a legnehezebb, kemény üldözés ideje. Ekkor
már Viglebius János volt a komáromi evangélikusok lelkésze. 1656-tól
tanítójuk is volt: Kövesdi Pál, aki Wittenbergben tanult, később nagy
városokban is volt tanár, magyar nyelvtant is írt. Utódja egy Samueli
nevű mester volt, őt pedig Borbély János követte a tanításban. Viglebius
lelkész szenvedett legtöbbet ebben az időben. Kihallgatták a Wesselényi
összeesküvés tárgyában is. 1672-ben újra elvették a templomot, iskolát
és a lelkészlakást is. Viglebiust katonák űzték ki a városból.
Templomukat a jezsuiták vették át. A reformátusoknak sem nagyon volt
maradásuk. 1671-ben tűzvész pusztított, ezt a reformátusokra fogták.
Száki János református lelkészt és Suri Józsefné lelkészözvegyet ki is
végezték ezzel a hamis indokkal. Persze ezek a tettek azt is magukkal
vonták, hogy sok evangélikus és református áttért a katolikus hitre.
1681-1683 között visszanyerték szabad vallásgyakorlatukat,
lelkészük is volt egy darabig: Horeczky István. De az 1681-es
országgyűlés rendelkezése csak az artikuláris templomokban engedte a
protestáns vallásgyakorlatot. Ez akkor a legalábbis hosszú időre véget
vetett az evangélikus gyülekezet életének a reformátusokkal együtt. A
komáromiak Szákra, Bokodba, Oroszlányba jártak templomba. A száki
fatemplomot, mely 1848-ig fennállt, a komáromiak adakozásából is
építették. Tudunk arról, hogy még 1763-ban is titkon összejöttek Bende
János polgár házában, mint árva eklézsia. 1783-ban a türelmi rendelet
után építettek megint új templomot és Perlaky Dávid nemeskéri lelkészt
hívták meg. Innen élte életét a gyülekezet küzdelmekkel és örömökkel.
Érdekes és tanulságos s lenne a 19. és 20. századi lelkészeket is
felsorolni, a sort 1916-1917-ben Túróczy Zoltán zárja le. Ebbe a
helyzetbe szólt bele Trianon, amikor a várost határ választotta el
egymástól. Mondhatnánk, ezzel elvágták
a gyökereket
A mai Komárom
A Dunától déli részen a mostani Magyarországon a gyülekezeti élet csak a 20.-ik században indult el. Érdekes feladat lenne az összefüggést felfedezni a régi, északon történt események, és a mostani Komáromban történtek között, de erre mostanáig nincsen nyom.
A fiókegyház megalakulása
A néhány száz evangélikusból álló közösség 1922.
április 7.-én tartotta gyűlését Karcsay Miklós felügyelő vezetésével, s
kimondta fiókegyházzá alakulását. A lelkészi szolgálatokat kezdetben a
győri lelkészek látták el. Mivel azonban helyük nem volt, az
istentiszteleteket a református templomban tartották, s a hitoktatásra
is a református lelkészt kérték. A református hitoktatás azonban nem
tartott soká, mert 1922. december 5.-től az evangélikusok hitoktatását
Fülöp Jolán állami polgáriskolai tanárnő vállalta heti 3 órában.
1923. május 21.től a gyülekezet lelkészi teendőit dr. Kovács
Sándor egyetemi tanár kapta és vállalta el adminisztrátori minőségben,
mint Esztergomban is. Egy másik adat szerint a szervező munkában
segített Draskóczy Lajos ny. lelkész, egyetemi tanár is (1926-1928). Ez a
szolgálat azonban még nem rendszeres alkalmakat jelentett. 1924
októberében a gyülekezet két hold földbirtokot kapott. Az új gyülekezeti
felügyelő Vetsey Ede lett. 1926 áprilisában összeírták a fiókegyházhoz
kapcsolható szórványokat. Ezek akkor: Szőny, Ács, Mocsa, Kisigmánd és
Nagyigmánd voltak. A fenntartói járulékokon túl a gyülekezet tárgyi
adományokat is kapott: 2 gyertyatartót, 1 vázát, 1 feszületet és
offertóriumi tálcákat.
1927 májusában két gyűlésen (8.-án és 22.-én) két lépésre
határozta el magát a gyülekezet. Elhatározták, hogy tervet készíttetnek
imaház és lelkészlak építésére. A másik határozat ezzel összefüggően az
első lépések megtétele volt a gyülekezet anyásítása ügyében. Ehhez
hozzájárult, hogy az állam (O.F.B.?) 40 magyar hold szántóföldet utalt
ki a gyülekezet számára, ami az anyagi bázis megteremtését is
jelentette. Még ugyanebben az évben egy novemberi gyűlésen
elhatározták, hogy lelkészt választanak. 1928 januárjában
megszerkesztették a lelkészi meghívó és díjlevél szövegét is. 1928.
április 15-én beiktatták a gyülekezet első megválasztott lelkészét:
Fadgyas Aladárt.
Az anyaegyház élete
Első lépésként megindították az imaház és
lelkészlak építését 1928. június 3-án. Az építkezés terveit Káldy Barna
építész készítette,
a kivitelezésre a Hajagos és Sonkál cég kapott megbízást.. Az építkezés
költsége a tervek szerint 53 410 pengő 40 fillér volt. Ugyanebben
az évben Tatatóváros csatlakozott fiókegyházként Komáromhoz.
1928. július 15-én határozta el a közgyűlés az építkezés
megkezdését. 1929 novemberében már az oltárképről döntött a közgyűlés:
Jézus
a Getsemáné kertjében legyen a kép témája. 1930-ban pedig már az imaház
további belső berendezéséről döntöttek: Fejér Géza asztalosmester
kapott erre megbízást 5000 pengő közösen megállapodott összeggel.
1930. június 22-én a gyülekezet ünnepi istentiszteletet és
díszközgyűlést tartott az Ágostai hitvallás 400 éves jubileuma
alkalmából.
1930. szeptember 28-án a gyülekezet élete nagy állomásához
érkezett: felavatták az új imaházat Kapi Béla püspök, az esperes, a
helyi
lelkész szolgálatával, sok vendég és nagy gyülekezet részvételével.
1933-ban Luther születése 450. évfordulóját ünnepelte a
gyülekezet. Ezek az esztendők egyházunkban új istentiszteleti liturgia
bevezetésének évei voltak, a komáromi gyülekezet ezt elutasította.
1935-ben Vetsey Ede felügyelő elhunyt. December 22-én a
gyülekezet az eddigi másodfelügyelőt, Janossy Károlyt választotta meg a
felügyelői tisztségre. 1938-ban vezették be a telefonvonalat az
imaházba. 1935-ben Baráth József lelkész is szolgált itt rövid ideig.
1939 januárjában a Felvidék visszacsatolását ünnepelte a
gyülekezet. Ezzel összefüggően 1940 június 23-tól Fadgyas Aladár lelkész
végezte
a révkomáromi gyülekezet lelkészi szolgálatát is. A következő évben két
nagy lépés történt. Az egyik anyagi vonatkozású: a gyülekezet
az építkezési kölcsönt és a telekárat is kifizette. A másik nagy lépés a
gyülekezet belső építését célozta: a két komáromi gyülekezet
egyesülésének tárgyalása indult el, ennek eredményeként 1941. június
22-én a két komáromi gyülekezet egyesült. Ezzel megszűnt a Trianon
által idézett helyzet. Ezt a helyzetet a második világháború eredménye
szüntette meg.
A mai komáromi gyülekezet lelkészei:
Bányai Sándor | 1939-1940 |
Molnár Gyula h. | 1944-1945 |
Sólyom Károly | 1945-1947 |
Selmeczi János h. | 1947-1948 |
Szabó József | 1947-1948 |
dr.Schulek Tibor | 1948-1963 |
Bácsi Sándor | 1963-1965 |
Péter Jenő | 1963 |
Szebik Imre | 1965-1968 |
Ittzés Gábor | 1968-1982 |
Kiss Péter h. | 1982-1984 |
Kiss Péter lelkész | 1984-1991 |
Oláhné Nagy Edina | 1991-1994 |
Ihász Beatrix | 1994- |